2023-10-1 foto

Søndag den 1. oktober kl. 15.00 – 17.30

Michael som tidsånd og Rosenkreutzerstrømningen
Foredrag v. Anders Høier

I den åndelige verden er Christian Rosenkreutz forbundet med Mikael.

Rudolf Steiner betoner nødvendigheden af, at mennesket i dag griber muligheden for at danne en naturerkendelse, der svarer til bevidsthedssjælens tidsalder. Derudaf kan et forvandlet åndsliv spire frem. Hjulpet af Christian Rosenkreutz kan mennesket nu blive medskabende ved bevidst at opleve ånden i naturen!

Frugten af dette arbejde modtager Michael og bærer det videre ud i kosmos!

Kunstnerisk indslag: Musik af Greven af Saint-Germain

Eftermiddagen afsluttes med musik for violin, klaver og cello komponeret af Greven af Saint-Germain! Vi har den glæde at kunne præsentere violinisten Christian Ellegaard, pianist og organist Jakob Lorentzen samt cellisten Dorothea Wolff.

15.00-16.15:
Michael som tidsånd og Rosenkreutzerstrømningen
Foredrag v/ Anders Høier

16.15 – 16.45:
Kaffe, te & kage med plads til egne samtaler samt spørgsmål til foredraget

16.50 – 17.20:
Musik af Greven af Saint-Germain (1696? – 1784)

Fra Seven Solos for a Violin:

Violin Sonate I, F-dur
Adagio, Allegro, Andante, Allegro

Violin Sonate II, E-dur
Adadio, Prestissimo, Andante, Prestissimo

Christian Ellegaard, violin
Jakob Lorentzen, klaver
Dorothea Wollf, cello

Medvirkende:

Anders Høier har i mange år undervist på Steinerskoler i bl.a. naturfag og kunsthistorie. Aktiv i læreruddannelsen i Danmark og i udlandet. Foredrags-og kursusvirksomhed.

Christian Ellegaard, violin, spiller kammermusik med “Nordisk Klaverkvartet” og ”Ensemble Mutatis” og som orkestermusiker på fuld tid i DRs symfoniorkester. Christian har en baggrund som elev fra Vidarskolen i Gentofte.

Jakob Lorentzen er pianist og organist og har siden 1997 været organist og kantor ved Holmens Kirke og Christiansborg Slotskirke.

Dorothea Wolff er cellist i Odense Symfoniorkester og har samarbejdet med mange kammermusikensembler i både Danmark og Europa.

Vignet: J.M.W. Turner: Englen stående i solen.

Arrangør: Antroposofisk Kulturhus København